top of page

יום השוקולד העולמי או מה זה שוקולד אמיתי ולמה אני כל כך אוהבת אותו?

יש דברים שאני לא מוכנה לעבור עליהם בשתיקה. אחד מהם הוא יום השוקולד העולמי שהתרחש השבוע (7.1) ולתדהמתי לא זכה לציון כמעט בשום מקום.

אז החלטתי לתקן את העוול הנורא ולספר לכם קצת על השוקולד שאני כה אוהבת ומה אפשר לעשות איתו (ואם תהיו ילדים טובים תקבלו גם מתכון בסוף).

השוקולד מבוסס כידוע על פולי הקקאו, שהם בעצם הזרעים שנמצאים בפירותיו של עץ הקקאו הטרופי המכונה Theobroma cacao שמשמעותו היא מזון האלים (Theos ביוונית זה אל). (והאלים יודעים כמה שאני מזדהה עם השם הזה!). מקורו של העץ הוא ביבשת אמריקה והראשונים להשתמש בו היו ככל הנראה בני המאיה והאצטקים במרכז אמריקה, שהיו מכינים ממנו משקה מר בתוספת צ'ילי או וניל ששימש לריפוי כאבי בטן ועוד, ואגב נקרא בשפתם "שוֺקוֺלָטְל". הקקאו הובא לאירופה לראשונה בסוף המאה ה- 15, אולם רק לאחר כמאה שנה הבינו באירופה שאם מחליפים את הצ'ילי בסוכר המשקה הזה יוצא טעים, אבל אז הוא עדיין נחשב למותרות לעשירים בלבד. במאה ה- 19 התחולל נס אמיתי כשאדם בשם קונרד ון הוטן מהולנד הצליח לייצר שוקולד מוצק ומאז השוקולד הלך והשתבח (וגם התקלקל לפעמים..).

שוקולד אמיתי טבעי ובריא

כדי להפיק את השוקולד מהפולים הם עוברים מספר תהליכים עיבוד. ראשית יש להתסיס, ליבש, לקלות ואז לטחון את פולי הקקאו לקבלת עיסת קקאו. בהמשך מפרידים את חמאת הקקאו, שזהו החלק השומני של הפולים ומתקבל משקע יבש שנקרא "עוגת קקאו" (chocolate cake), שכשטוחנים אותו מקבלים את אבקת הקקאו.

אז אפשר להבין שתהליך הפקת הקקאו להכנת השוקולד שאנחנו כל כך אוהבים הוא תהליך מורכב. עצי הקקאו גדלים בארצות טרופיות בעיקר באפריקה ומרכז ודרום אמריקה, וקיימת במדינות אלה בעיה קשה של ניצול עובדים בתעשיית הקקאו – הן מבוגרים והן ילדים. מי שמוסר והגינות חשובים לו ישמח לדעת שיש אירגון עולמי בשם Fair Trade שמטרתו לוודא שהעובדים מועסקים בתנאים של סחר הוגן, ללא ניצול ומקבלים שכר ראוי עבור עבודתם. אירגון זה מפקח גם על תעשיית הקקאו וניתן לרכוש מוצרי קקאו בסחר הוגן – כפי שאני מקפידה לעשות.

הלוגו של אירגון ה- Fair Trade שמפקח על הסחר ההוגן

ואם סיפרו לכם ששוקולד זה לא בריא, אז זה בגלל שמשהו השתבש בדרך.. רכיבי השוקולד הטבעיים הם עתירי בריאות והקקאו אף נחשב כ"סופר פוד" בשל היותו עשיר בנוגדי חימצון, ויטמינים, מינרלים ועוד ויש לו אף סגולות מרפא מצויינות כגון: שיפור זרימת הדם, הורדת הסיכון לחלות במחלות לב, תורם לתחושת שובע (ובכך טוב לדיאטה!), מסייע בספיגת הסידן בעצמות, משפר את תפקודי המוח ועוד – ואת זה ידעו האצטקים כבר לפני אלפי שנים!!!

אז למה השוקולד נחשב ללא בריא ומשמין? התשובה היא: העיבודים התעשייתיים. בתעשייה כדי לייעל תהליכים ולגרום לנו לרצות מאד לקנות את השוקולד (שלא לאמר להתמכר אליו) מעבירים את השוקולד תהליכים נוספים על אלו שצויינו כאן, כגון חימום בטמפ' גבוהות שהורסות את התכונות הטובות של הקקאו, ומוסיפים לו חומרים שונים כדי לחבבו עלינו כגון: סוכר לבן, אבקת חלב, חומרים מתחלבים, חומרי טעם וריח מלאכותיים, חומרים משמרים ועוד. בסופו של דבר אותן סגולות מרפא נפלאות שהיו ב"שוֺקוֺלָטְל" המקורי מימי האצטקים נהרסות ובמקומן מוספים לשוקולד חומרים לא בריאים ומשמינים וזה בדיוק מה שהשתבש בדרך, אבל אל דאגה – גם היום אפשר להשיג שוקולד אמיתי ואיכותי ששומר על סגולות המרפא של הקקאו ואפילו טעים!

אז ממה בעצם מורכב השוקולד אמיתי? שוקולד אמתי ואיכותי מבוסס על מוצקי קקאו וחמאת קקאו (שאת שניהם אגב ניתן להשיג בצורתם הנאה (Raw) שמשמרת את מירב ייתרונותיהם הבריאותיים), אשר להם ניתן להוסיף רכיבים שונים לגיוון הטעם כגון ממתיקים שונים ללא סוכר, תבלינים, אגוזים, פירות וכו'. אני אוהבת את השוקולד שלי עם מעט מייפל אורגני להמתקה ועם תוספות רנדומליות ויצירתיות.

שוקולד טבעי בהכנה ביתית - הכי טעים ובריא שיש!

והנה המתכון שהבטחתי לכם לשוקולד אמיתי, טבעי, בריא והכי טעים שיש!:

הרכיבים:

  • 100 גר' מוצקי קקאו

  • 50 גר' חמאת קקאו

  • סירופ מייפל / סילאן שניהם ללא סוכר

  • תוספות שונות כגון: תבלינים ואגוזים

אופן ההכנה:

  • במערכת בן מארי (סיר בתוך סיר) ממיסים את מוצקי הקקאו יחד עם חמאת הקקאו תוך כדי ערבוב לקבלת תערובת נוזלית אחידה

  • מוסיפים את המייפל או הסילאן לפי הטעם לתערובת השוקולד

  • מוסיפים את התוספות השונות תוך כדי ערבוב לקבלת תערובת אחידה

  • מוזגים לתבניות שקעים (אני אוהבת מסיליקון)

  • להכניס למקרר לכשעה-שעתיים

  • להוציא מהתבניות, להעביר לקופסא סגורה ולחסל הכל מייד. אם נשאר משהו כדאי לשמור בקירור

סדנת שוקולד לגוף ולנשמה

רוצים ללמוד עוד על הכנת שוקולד? מוזמנים לסדנא שלי "שוקולד לגוף ולנשמה" שבה נכין ביחד שוקולד אמיתי טבעי, טעים ובריא למאכל ושוקולד אמיתי ואיכותי לעיסוי טבעי ומפנק של הגוף.

לתיאומים והרשמה לסדנא: 052-5307616

ולסיום אני שמחה לבשר לכם שהכנתי סבוני שוקולד חדשים שנמצאים כרגע בהבשלה ויהיו מוכנים בעוד מספר שבועות. הסבונים הללו מכילים בין השאר חמאת קקאו ואבקת קקאו טבעיות בסחר הוגן. הרכישה תתאפשר כשהסבונים יהיו מוכנים, וניתן לקרוא עליהם בהרחבה כאן.

סבון שוקולד עם חמאת קקאו ואבקת קקאו בסחר הוגן

באהבה, יונת

62 צפיות0 תגובות
bottom of page