top of page

מה זה אל סבון? או – מה הקשר בין שמן מנוע והעור שלנו?

עודכן: 10 באפר׳ 2023


בפוסט הקודם דיברנו על סבון טבעי – כזה שמבוסס על שמנים. אבל מה ההבדל בין סבון טבעי לסבון לא טבעי? סבון לא טבעי נקרא "אל-סבון" ופעם קראו לו "סבון ללא סבון", פשוט כי זה לא סבון. אל-סבון הוא לרוב נוזלי (אך יש גם מוצקים) ומבוסס על דטרגנטים כימיים, שהינם למעשה חומרים פעילי שטח כימיים, אשר מחקים את פעולת הסבון – כך שגם להם יש זנב מסיס בשמן (הידרופובי) וראש שמסיס במים (הידרופילי). אלא שדטרגנטים אלה מיוצרים באופן סינתטי במעבדות מנפט או חומרים אחרים. אחד הדטרגנטים הנפוצים ביותר כיום בבסיס האל-סבונים הינו ה- SLS (או בשמו המלא Sodium Lauryl Sulfate), אשר משמש בין השאר במוסכים לניקוי גריז ממנועים. אני הכרתי אותו בשמו השני SDS (או בשמו המלא Sodium Dodecyl Sulfate) בזמן לימודיי לתואר השני בביולוגיה, כאשר השתמשנו בו לחירור ממברנות התאים במהלך הכנה של מיצוי תאים וכן לשינוי מבני של חלבונים.


בתמונה - שמן שרוף על מנוע:


אני מתארת לעצמי שריכוז ה- SLS שמשתמשים בו בתמרוקים נמוך בהרבה מהריכוז שמשתמשים בו במוסכים או במעבדות מחקר, אך למרות זאת ידוע כי הוא גורם לבעיות בריאותיות. בין סכנותיו הבריאותיות נמנים רגישויות וגירויים בעור, קשקשים (כשנמצא בשמפו) יובש בפה (כשנמצא במשחות שיניים), קרצינוגניות (גרימת סרטן) ועוד. בכל זאת, רובנו לא מוסכניקים ואנחנו לא נוהגים להימרח בגריז, אנחנו גם לא רובוטים כך שהעור שלנו לא עשוי ממתכת, ולרוב אנחנו לא מתכוונים למצות את התאים בעור שלנו לצורכי מחקר. כך שלדעתי חבל לחשוף את העור שלנו (שהינו האיבר הגדול ביותר בגוף) לחומרים שעלולים לפגוע בבריאות.

בנוסף לכך, כאשר ממיסים SLS (שהינו אבקה לבנה חסרת ריח וטעם ואגב זולה יחסית) במים מתקבל נוזל מימי שקוף מקציף מאד, שהינו חסר טעם וריח. זה בעצם עושה את פעולת האל-סבון. אבל זה רחוק מהאל-סבון הנוזלי שאנחנו מוצאים בחנויות, אשר הינו בעל מרקם סמיך ולעתים אף קרמי, בעל צבעים מגוונים, ריחות שונים ותכונות נוספות. על מנת להקנות לתמרוק את התכונות הללו, מוסיפים היצרנים שורה של חומרים כימיים נוספים שמטרתם למצק ולעבות את מרקם התמיסה, לצבוע אותה, להוסיף לה ריח, לשמר אותה (כדי להאריך את חיי המדף שלה) ועוד, כך שמתקבלת תמיסה שהיא בליל של כימיקלים שהשפעותיהם על בריאותנו אינן מיטיבות במקרה הטוב ואף עלולות להזיק, ואיתה אנחנו אמורים לנקות את העור.

כיום לאור עליית מודעות הצרכנים לבעייתיות שבחלק מרכיבי התמרוקים המצויים במרכולים, החלו המפעלים לשנות את הרכיבים בהתאם לדרישת הצרכנים, אבל לא תמיד זה עוזר. כך למשל במקום SLS משתמשים בדטרגנט אחר בשם SLES שהינו Sodium Laureth Sulfate (בשונה מ- Sodium Lauryl Sulfate), וכשמו כן הוא – הוא אכן דומה לו הן בתכונותיו הכימיות והן בהשפעותיו על העור, כך שגם אם מוצהר בקדמת האריזה שהמוצר לא מכיל SLS, רצוי להפוך אותו ולקרוא ברשימת הרכיבים מה כן יש בו..


בתמונה - אל סבון נוזלי המכיל את שני הדטרגנטים SLES ו- SLS:


העור שלנו, מלבד היותו האיבר הגדול ביותר בגופנו, הינו רקמה חיה המוזנת בכלי דם ולכן חלק מהחומרים שאנחנו מורחים עליו נספגים אל תוך הגוף. מתוך ההבנה הזו בחרתי להיות מודעת למה שאני מורחת על עורי ומשתדלת לבחור בחומרים האיכותיים ביותר שאני יכולה להשיג. לכן אני מקפידה על שימוש בסבונים טבעיים אותם אני מכינה משמנים באיכות הטובה ביותר שאני יכולה למצוא.

אני משתמשת בשמן זית ישראלי בכבישה קרה אותו אני רוכשת ישירות מהמגַדל, שמן קוקוס אורגני בכבישה קרה, חמאת קקאו בסחר הוגן, חמאת שיאה ועוד – אשר כולם מזינים את העור בנוגדי חמצון, ויטמינים, מינרלים ועוד. על מנת לשמר את סגולותיהם אני מכינה את הסבונים שלי בתהליך קר בו טמפרטורת הריאקציה אינה עולה על 40 מעלות חום, ומוסיפה לכל הטוב הכיפי הזה שמנים ארומטים טהורים שמוסיפים לסבונים ניחוח טבעי ונעים, וצמחי מרפא ומינרלים שונים לקבלת פינוק מזין ומגוון לגוף ולנשמה בכל רחצה.

רוצים להתפנק ברחצה כיפית עם סבון טבעי סופר איכותי? מוזמנים לבחור את הסבונים שהכי מדברים אליכם באתר שלי: https://www.yonat-midbar.co.il/shop


בתמונה - סבונים טבעיים לדוגמא:


מאחלת לכולנו בריאות איתנה,

יונת


2,813 צפיות0 תגובות
bottom of page